دکتر زینو

پزشکی

دسته بندی

زمان تست بارداری و 5 نشانه مهم

0 نظر

341 روز پیش

تست بارداری و زمان استفاده از آن

بهترین زمان برای انجام تست بارداری یک هفته پس از عقب افتادن قاعدگی است. برخی از آزمایشات ممکن است حاملگی را 1-2 هفته پس از مقاربت تشخیص دهند، اما بدن به زمان نیاز دارد تا سطح HCG خود را افزایش دهد.

آزمایش قبل از قاعدگی از دست رفته می تواند خطر نتیجه منفی کاذب را افزایش دهد.

فکر می کنید ممکن است باردار باشید؟

حتی با موثرترین روش های پیشگیری از بارداری، همیشه احتمال خطا وجود دارد. به هر حال، فقط یک اسپرم برای بارور کردن تخمک لازم است. یافتن اینکه آیا این اتفاق افتاده است یا نه به آسانی انجام تست بارداری بدون نسخه (OTC) است.

تست بارداری OTC معمولا ادرار شما را برای هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) آزمایش می کنند. HCG فقط در صورت بارداری وجود دارد. این هورمون تنها زمانی ترشح می شود که تخمک بارور شده در خارج از رحم یا به دیواره رحم شما بچسبد.

روش های مختلفی برای جمع آوری ادرار برای آزمایش وجود دارد.

بسته به روشی که انتخاب می کنید، ممکن است مجبور باشید:

  • ادرار خود را در یک ظرف جمع کنید و یک چوب آزمایش را در مایع فرو کنید
  • ادرار خود را در یک ظرف جمع کنید و از قطره چکان برای انتقال مقدار کمی مایع به داخل ظرف مخصوص استفاده کنید
  • چوب تست بارداری را در ناحیه جریان ادرار مورد انتظار خود قرار دهید تا در وسط جریان ادرار شما قرار بگیرد

طبق گفته کلینیک کلیولند، اکثر آزمایش‌ها در صورتی که بعد از قاعدگی از دست رفته انجام شوند 99 درصد مؤثر هستند. بهترین بخش این است که می توانید این کار را در خلوت خانه خود انجام دهید.

به سادگی تست بارداری را باز کنید، دستورالعمل ها را دنبال کنید و منتظر زمان توصیه شده برای مشاهده نتایج باشید.

پس از سپری شدن زمان انتظار توصیه شده، تست بارداری نتایج شما را به یکی از روش های زیر نمایش می دهد:

  • یک تغییر رنگ
  • یک خط
  • یک نماد، مانند مثبت یا منفی
  • کلمات “باردار” یا “باردار نبودن”

چه مدت می توان آزمایش بارداری داد؟

برای گرفتن دقیق ترین نتیجه باید تا یک هفته بعد از قاعدگی عقب افتاده منتظر آزمایش بارداری باشید.

اگر نمی خواهید صبر کنید تا پریودتان از بین برود، باید حداقل یک تا دو هفته بعد از رابطه جنسی صبر کنید.

اگر باردار هستید، بدن شما برای ایجاد سطوح قابل تشخیص HCG به زمان نیاز دارد. این معمولاً 7 تا 12 روز پس از کاشت موفقیت آمیز تخمک طول می کشد.

اگر آزمایش در اوایل چرخه شما انجام شود، ممکن است نتیجه نادرستی دریافت کنید.

نشانه های بارداری

1. پریودتان را از دست داده اید

یکی از اولین و مطمئن ترین نشانه های بارداری عقب افتادن قاعدگی است.اگر چرخه خود را از نزدیک ردیابی نکنید، ممکن است تشخیص اینکه دیر کرده اید یا نه دشوار باشد.

بسیاری از زنان سیکل قاعدگی 28 روزه دارند. اگر بیش از یک ماه از آخرین قاعدگی شما گذشته است، آزمایشی را در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که قاعدگی شما گاهی ممکن است به دلیل استرس، رژیم غذایی، ورزش یا شرایط خاص پزشکی به تاخیر بیفتد یا از بین برود.

همچنین اگر مشکوک به بارداری هستید به تغییرات بدن خود توجه کنید. معمولاً در هفته های اولیه خونریزی خفیف یا لکه بینی را تجربه می کنید زیرا تخمک در حین لانه گزینی عمیق تر در دیواره رحم فرو می رود. به هر گونه تفاوت در رنگ، بافت یا مقدار خون توجه کنید.

در صورت داشتن خونریزی و مثبت شدن تست بارداری با پزشک خود تماس بگیرید.

2. گرفتگی عضلات دارید

لانه گزینی همچنین می تواند احساسی شبیه به دردهای قاعدگی ایجاد کند. در اوایل بارداری، ممکن است این ناراحتی را احساس کنید و فکر کنید پریود شما نزدیک است، اما بعد از آن هرگز آن حس را ندارید.

البته سطح هورمون در زنان بارداری متفاوت است.

3. سینه های شما درد می کند

در بارداری بدن شما هر چه بیشتر استروژن و پروژسترون تولید می کند، این هورمون ها شروع به ایجاد تغییراتی در بدن شما برای حمایت از رشد جنین می کنند.

سینه های شما ممکن است به دلیل افزایش جریان خون حساس شده و بزرگتر به نظر برسند. ممکن است نوک سینه های شما درد بگیرد و سیاهرگ ها زیر پوست تیره تر به نظر برسند.

از آنجایی که بسیاری از زنان در روزهای منتهی به قاعدگی خود دچار ناراحتی سینه نیز می شوند، این علامت همیشه نشان دهنده بارداری نیست.

4. شما احساس متفاوتی دارید

همراه با گرفتگی و درد سینه، حاملگی می تواند باعث موارد زیر شود:

  • حالت تهوع
  • بیزاری از غذا
  • فرسودگی
  • تکرر ادرار

با گذشت هفته ها، این علائم ممکن است قبل از اینکه سطح HCG شما در اواخر سه ماهه اول کاهش یابد، قوی تر شوند. شما خودتان را می شناسید، پس به بدن خود توجه کنید. هر گونه علائم فیزیکی غیرعادی می تواند شما را وادار به انجام تست بارداری کند.

5. پیشگیری از بارداری شما ناموفق بوده

قرص های ضدبارداری، کاندوم و سایر انواع وسایل پیشگیری از بارداری به طور صد در صد از بارداری محافظت نمی کنند. به عبارت دیگر، صرف نظر از اینکه چقدر مراقب باشید، همیشه احتمال کمی برای بارداری وجود دارد.

علیرغم ترجیحات خود در مورد پیشگیری از بارداری، اگر هر یک از علائم ذکر شده را تجربه کردید، آزمایشی را انجام دهید.

خطا یا نقص انسانی نیز می تواند منجر به بارداری ناخواسته شود. یادآوری مصرف روزانه قرص های ضدبارداری دشوار است. با توجه به والدین برنامه ریزی شده، از هر 100 زنی که از این قرص استفاده می کنند، 9 نفر در صورتی که آن را طبق دستور مصرف نکنند، باردار می شوند.

کاندوم ممکن است پاره شود و یا به طور نادرست استفاده شود. از هر 100 زنی که برای پیشگیری از بارداری به کاندوم تکیه می کنند، تقریباً 18 نفر هر سال باردار می شوند.

اگر در مورد نارسایی پیشگیری از بارداری نگران هستید، از پزشک خود در مورد روش های پیشگیری از بارداری، مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) سوال کنید. با توجه به برنامه ریزی والدین، از هر 100 زنی که از IUD استفاده می کنند، کمتر از یک نفر در سال باردار می شود.