دکتر زینو

پزشکی

دسته بندی

دندان درد در دوران بارداری و رهایی از آن

0 نظر

341 روز پیش

دندان درد در دوران بارداری

بارداری زمان زیبایی است و طبیعتاً شما هر کاری انجام خواهید داد تا ۹ ماهگی سالم داشته باشید.

این شامل مراقبت های دوران بارداری مناسب، حفظ یک رژیم غذایی سالم، ورزش، و حتی ترک چند عادت می شود.

اما در حالی که همه اینها برای سلامت کلی شما در دوران بارداری ضروری است، همچنین مهم است که از سلامت دندان خود غافل نشوید.

یکی از مشکلات غیرمنتظره بارداری درد یا حساسیت دندان است، اما با عادات خوب دندانپزشکی و مراجعه به دندانپزشک خود می توانید دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید.

علل دندان درد در دوران بارداری چیست؟

بیشتر زنان باردار در طول بارداری خود احساس ناراحتی می کنند.

همه داستان‌هایی در مورد بیماری وحشتناک صبحگاهی شنیده‌اند، و بر کسی پوشیده نیست که بارداری ورم پا، کمردرد، خستگی و مه مغزی را به همراه دارد.

اما وقتی صحبت از درد یا حساسیت دندان ها می شود، این مشکل بارداری می تواند شما را غافلگیر کند.

با این حال، مشکلات دندانی در دوران بارداری شایع‌تر از آن چیزی است که برخی افراد تصور می‌کنند.

بدن در طول بارداری دچار تغییرات زیادی می شود، می توانید از تغییرات هورمونی برای این کار تشکر کنید.

همانطور که افزایش استروژن و پروژسترون ممکن است مسئول علائمی مانند استفراغ و تهوع باشد، این تغییرات همچنین می تواند شما را در برابر پلاک دندان آسیب پذیر کند.

این تجمع پلاک می تواند علت اصلی خونریزی لثه و التهاب باشد، وضعیتی که به نام ژنژیویت بارداری شناخته می شود.

این مشکل تا 75 درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین اگر آن را دارید، تنها نیستید.

و بسته به شدت ژنژیویت بارداری، ممکن است به بیماری پریودنتال مبتلا شوید. این یک عفونت جدی لثه است که استخوان های نگهدارنده دندان شما را از بین می برد و منجر به از دست دادن دندان می شود.

برخی از زنان نیز به تومورهای بارداری مبتلا می شوند که همچنین به دلیل پلاک بیش از حد ایجاد می شود. نگران نباشید اینها ترسناک به نظر می رسند، اما رشد غیرسرطانی روی لثه ها هستند.

البته، سرطانی یا غیر سرطانی، این رشد بیش از حد بافت ها (که اغلب در سه ماهه دوم رخ می دهد) می تواند باعث حساسیت و درد شود و خوردن یا نوشیدن را دشوار می کند. خبر خوب این است که این تومورها معمولاً پس از زایمان ناپدید می شوند.

همانطور که اگر این امکانات کافی نبود، بارداری نیز می تواند اشتهای شما را تغییر دهد، و هوس خوردن غذاهای خاص کاملا طبیعی است. مشکل این است که شما به احتمال زیاد هوس خوردن غذاهای سالم ندارید.

اگر دائماً به دنبال میان وعده های شیرین یا پر کربوهیدرات هستید تا هوس خود را برطرف کنید، خطر پوسیدگی دندان و در نتیجه پوسیدگی دندان وجود دارد.

و اگر بارداری شما با رفلاکس اسید یا حالت تهوع صبحگاهی همراه است، استفراغ مکرر یا اسید معده در دهان می تواند به آرامی به مینای دندان شما آسیب برساند و حساسیت دندان را تحریک کند.

راه های درمان دندان درد در دوران بارداری چیست؟

دندان درد، همراه با لثه های حساس یا متورم اصلا مایه ی لذت نمی باشد.

اول از همه: به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اگر دندان درد دارید که از بین نمی رود، بی صدا رنج نکشید. فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید و فراموش نکنید که باردار هستید.

انجام عکس‌برداری با اشعه ایکس و برخی روش‌های دندانپزشکی در دوران بارداری بی‌خطر است.

اما بسته به اینکه چقدر فاصله دارید، ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند که برخی از درمان ها را حداقل تا سه ماهه دوم به تعویق بیندازید.

این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که شما نیاز به پر کردن یا کانال ریشه داشته باشید که نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی دارد و ممکن است خطر سقط جنین را در سه ماهه اول افزایش دهد.

اما از آنجایی که اندام‌های حیاتی کودک شما در سه ماهه دوم رشد می‌کنند، طبق گفته کلینیک مایو، زمانی که دندان‌پزشکان برخی روش‌ها را به تعویق می‌اندازند، خطر عوارض جانبی کمتری وجود دارد.

نظافت دندان را فراموش نکنید

اما برای روشن بودن، تمیز کردن روتین دندان به کودک شما آسیبی نمی‌رساند، بنابراین می‌توانید این تمیز کردن‌ها را طبق معمول برنامه‌ریزی کنید.

در واقع، تمیز کردن دندان‌ها ممکن است حساسیت ناشی از پلاک بیش از حد را از بین ببرد.

تمیز کردن می تواند التهاب لثه بارداری را نیز درمان کند.

به دلیل خطر ابتلا به التهاب لثه در دوران بارداری، دندانپزشک شما حتی ممکن است تمیز کردن مکرر را در دوران بارداری توصیه کند، شاید هر 3 ماه یکبار به جای هر 6 ماه یکبار.

برداشتن پلاک همچنین می تواند ناراحتی ناشی از تومورهای بارداری، رشد بیش از حد غیر سرطانی روی لثه ها را کاهش دهد. فقط بدانید که تومور ممکن است تا پس از زایمان از بین نرود، و این اشکالی ندارد.

در صورت لزوم درمان های اختصاصی تری دریافت کنید

با این حال، گاهی اوقات، یک تومور با غذا خوردن تداخل می کند. اگر چنین است، دندانپزشک شما ممکن است برداشتن را در نظر بگیرد، اما باید تا سه ماهه دوم یا سوم صبر کنید.

این روش شامل بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف لثه است.

اگر در دوران بارداری دچار بیماری پریودنتال می شوید و دندانپزشک شما نمی تواند دندان لق را نجات دهد، کشیدن دندان در سه ماهه دوم می تواند درد و حساسیت را متوقف کند.

سپس می توانید گزینه های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت دندان یا بریج دندان ثابت را با دندانپزشک خود در میان بگذارید هر دو بعد از سه ماهه دوم بی خطر هستند.

درمان های خانگی دندان درد در دوران بارداری

اگر دندانپزشک شما درمان دندانپزشکی را تا سه ماهه دوم به تعویق انداخت، در این مدت می توانید کارهای زیادی برای تسکین درد در خانه انجام دهید. می توانید با شناسایی غذاها و نوشیدنی هایی که حساسیت یا درد را تشدید می کنند شروع کنید.

برخی از زنان متوجه می‌شوند که هنگام خوردن غذاهای گرم یا نوشیدنی‌های گرم حساسیت آنها افزایش می‌یابد، در حالی که برخی دیگر نسبت به نوشیدنی‌های سرد یا غذاهای سرد حساسیت دارند.

دهانشویه های حاوی الکل نیز می توانند درد شما را بدتر کنند.

شستشوی دهان با آب گرم و شور ممکن است تا حدودی تورم و التهاب را تسکین دهد. یا کمپرس سرد را در قسمت بیرونی گونه قرار دهید تا التهاب را از بین ببرید.

از پزشک یا دندانپزشک خود بپرسید که آیا مصرف یک ضد عفونی کننده دندان بدون نسخه حاوی بنزوکائین یا مسکن هایی مانند استامینوفن (تیلنول) بی خطر است یا خیر.

چگونه از دندان درد در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟

با همه چیزهایی که در دوران بارداری تجربه خواهید کرد، از نظر فیزیکی، می خواهید احتمال دندان درد را به حداقل برسانید.

این با عادات عالی بهداشت دهان و دندان شروع می شود، که به دلیل خطر ابتلا به مشکلات دندانی مهم هستند.

این چیزی است که می توانید انجام دهید:

  • در مراقبت از دندان کوتاهی نکنید، دندان درد شما را خسته ترخواهد کرد، بنابراین ممکن است راحت باشد که بدون مسواک زدن به رختخواب بروید این کار را نکنید. به یک روال خوب پایبند باشید. حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • همچنین برای جلوگیری از پوسیدگی و استحکام دندان ها از خمیر دندان و دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • اگر حالت تهوع صبحگاهی دارید، پس از استفراغ، آب بنوشید یا دهان خود را بشویید. این به حذف اسید معده از دندان کمک می کند. با این حال، بلافاصله دندان های خود را مسواک نزنید. این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما سطح اسیدیته در دهان شما پس از استفراغ افزایش می یابد.
  • به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید و ببینید آیا نیاز به تمیز کردن مکرر دارید یا خیر. همچنین با ارائه دهنده بیمه درمانی خود صحبت کنید. برخی از برنامه ها شامل تمیز کردن اضافی دندان در دوران بارداری می شود.
  • غذاهای شیرین و کربوهیدرات را محدود کنید. از غذاهای سالم مانند سبزیجات خام، کراکر گندم کامل و میوه استفاده کنید.

نتیجه کلی

خبر خوب این است که مشکلات دندانی که در دوران بارداری به وجود می آیند اغلب کوتاه مدت هستند و پس از زایمان بهبود می یابند زمانی که سطح هورمون شما به حالت عادی بازگردد.

شما نمی توانید تغییراتی را که بدنتان در طول بارداری متحمل می شود کنترل کنید، اما می توانید میزان مراقبت از دندان های خود را کنترل کنید. تمیز کردن منظم دندان در دوران بارداری را برنامه ریزی کنید و در مورد هر گونه درد دندان به دندانپزشک خود اطلاع دهید.